Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 2016

YISHAK BANJAW το νέο LP της Teranga Beat

Αυτός ο δίσκος είναι από τα άγραφα. Εννοώ από ’κείνους τους δίσκους που δεν περιμένεις ποτέ να κυκλοφορήσουν από μιαν εταιρεία – ελληνική, όπως η Teranga Beat, ή όχι. Κι αυτό, γιατί οι συμπτώσεις που πρέπει να συμβούν για να γίνει η δουλειά είναι από αυτές που δεν «κάθονται». Τουλάχιστον εύκολα. Τα εξηγεί αναλυτικά στο innersleeve ο Αδαμάντιος Καφετζής (της Teranga Beat) πώς δηλαδή ανακάλυψε τις ηχογραφήσεις του Yishak Banjaw, μέσω του φίλτατου σκαπανέα των weird «μουσικών του κόσμου» Θανάση Μουτσόπουλου, και πώς από ’κει προχώρησε στην ανεύρεση τού χαμένου Banjaw, στην πατρίδα του την Αιθιοπία.
Το αποτέλεσμα με λίγα λόγια είναι αυτό το LP, το “Love Songs Vol.2”, που είναι το πρώτο στην καριέρα τού 64χρονου, σήμερα, αιθίοπα κιμπορντίστα.
Για να δούμε λίγο από την ιστορία, όπως την αφηγείται ο ίδιος ο Banjaw.
«Γεννήθηκα στην Αιθιοπία» μας λέει ο Banjaw «και η μουσική είναι το μόνο πράγμα που ξέρω να κάνω. Άρχισα να παίζω πλήκτρα τον Απρίλη του ’75, όταν ήμουν 23 ετών, και πήγα στην Ερυθραία να δουλέψω ως μουσικός. Συνήθιζα να παίζω πιάνο στην Αντίς Αμπέμπα, αλλά όταν πήγα στην Ασμάρα έστριψα στα keyboards. Ήταν σκληρά τα πράγματα στην Ερυθραία, τότε (1974-1991), λόγω του εμφυλίου πολέμου, αλλά, τέλος πάντων, επιβίωσα».
Για να συνεχίσει ο Banjaw
«Αποφάσισα να ηχογραφήσω εκείνες τις δύο κασέτες, τα “Love Songs Vol.1” και “Vol.2”, το 1986. Είχα κλασικό μουσικό background κι έτσι γνώριζα τι αίσθημα έπρεπε να βγάζει η μουσική μου, αποφασίζοντας να κινήσω μόνος μου όλες τις διαδικασίες, επειδή δεν μπορούσα να βρω, τότε, μπάντα που να ήταν ικανή για να υποστηρίξει όσα είχα στο νου μου – ασχέτως αν, στην πορεία, έπαιξα τα “Love Songs”, που στηρίζονταν κατά βάση σε παραδοσιακά θέματα, και με διάφορα σχήματα. Κάποια στιγμή, λοιπόν, ένας φίλος από την Ερυθραία, που τώρα ζει στην Αμερική, μου νοίκιασε, για ένα ευτελές ποσό, ένα μικρό Casio για παιδιά… και κάπως έτσι αποφάσισα να γράψω αυτά τα τραγούδια μ’ εκείνο το καινούριο για μένα όργανο μέσα σε τρεις ώρες, το “Vol.1” και σε ακόμη λιγότερες το “Vol.2”. Ηχογράφησα τις κασέτες στην Ασμάρα, για να κυκλοφορήσουν από το Axum Music Shop πριν 30 χρόνια ακριβώς. Μέχρι σήμερα έχω τυπώσει εφτά “τόμους”, αλλά μόνον ο “πρώτος” και ο “δεύτερος” αποδίδονται με Casio».
Πώς ηχούν τα “Love Songs”; Συχνά σαν ν’ ακούς… ethiopiques περασμένα σ’ ένα keyboard (και πιο συγκεκριμένα σ’ ένα απλό-απλούστατο Casio). Ο Yishak Banjaw παίζει τις μελωδίες, όσο πιο λιτά γίνεται, ενώ και το υποτυπώδες ρυθμικό τμήμα βοηθάει ώστε το πράγμα να έχει μια minimum βάση στήριξης. Το ωραίο είναι πως σε ορισμένες περιπτώσεις μερικά «περάσματα» μπορεί να θυμίσουν Farfisa παλαιού ελληνικού λαϊκοδημοτικού ή πανηγυριού, όπως π.χ. στο “Ageren ayehuwat” (το οποίο προς το τέλος του ροκάρει αγρίως). Ωραίο είναι και το “Fikrehoy temekeri”, πάντα από την πρώτη πλευρά, που παίζει με τις κλίμακες, και που, αν εξαιρέσεις το beat, έχει ήχο κάπως seventies, με το “Segno sra allebign”, που κλείνει την Side A, να περνιέται και για «ρεγκάκι».
Φυσικά και η δεύτερη πλευρά έχει ενδιαφέροντα tracks, με πρώτο ανάμεσά τους το σουδανέζικο “Yadah”. Η κλήση παίζεται με «ψευτοχάμοντ», ενώ η απόκριση με «ψευτοφάζ», με τα δύο αυτά αλληλοσυμπληρούμενα passages να είναι καρφωμένα πάνω σ’ ένα minimal ρυθμικό υπόστρωμα. Είναι μαγκιά (δεν λέω ικανότητα) να το κάνει όλο αυτό ένας άνθρωπος, μόνος του, στον Τρίτο Κόσμο, το 1986. Εξαιρετικό είναι επίσης και το έσχατο “Engudaye nesh”, με τη μελωδία σε moody ethiopiques στυλ να κυριαρχεί.
Το “Love Songs Vol.2”του Yishak Banjaw είναι ένα άλμπουμ μοναδικό στο είδος του. Με τη διαφορά, όμως, πως και το «είδος», εδώ, είναι μοναδικό.
Επαφή: www.terangabeat.com
  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου